صفحه اصلي arrow مقالات تخصصي arrow مقالات تخصصی پزشکی arrow تاثير رژيم غذايي مادران بر سلامتي كودكان
تاثير رژيم غذايي مادران بر سلامتي كودكان چاپ ايميل
نوشته شده توسط مدير سايت   
 فرزندان
آنها 381 كودك سالم را كه مادران آنها در پروژه تحقيقاتي تغذيه قبل و بعد از زايمان شركت داشتند ، مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش سايت نيوزمديكال در مادران لاغر و مادراني كه رژيم غذايي نامتعادلي دارند ، ميزان جريان خون به كبد افزايش مي يابد.
در حالي كه به نظر مي رسد اين الگوي ذخيره كبدي جريان خون جنين را از نقص تغذيه اي حفاظت مي كند ، محققان بر اين باورند اين مساله در آينده بر عملكرد كبد تاثير مي گذارد و منجر به افزايش احتمال بيماري قلبي در بزرگسالي و ديابت در فرزندان مي شود.
لذا محققان دانشگاه ساوت همپتون ، برگن و اسلو براي تعيين چگونگي تاثير درازمدت رژيم غذايي مادر و لاغري او در سلامت كودك ، براي سنجش جريان خون به كبد كودك در مراحل آخر بارداري از اولتراسوند استفاده كرده اند.
آنها 381 كودك سالم را كه مادران آنها در پروژه تحقيقاتي تغذيه قبل و بعد از زايمان شركت داشتند ، مورد بررسي قرار دادند.
يافته هاي آنان نشان مي دهد كه كودكاني كه از مادران لاغر با ذخيره كمتر چربي متولد شدند و نيز فرزندان مادراني با رژيم غذايي نامتعادل ، جريان خون كبدي بيشتري دارند و در اواخر دوران بارداري خون كمتري به خارج از كبد آنها جريان پيدا مي كند.
اين تغيير در جريان خون ممكن است تغييرات دقيقي را در شكل گيري كبد سبب شود و توانايي كودك براي مقابله با غذاي چرب را در زندگي آينده دگرگون كرده و در نتيجه آنها را مستعد ابتلا به بيماري قلبي و ديابت مي سازد.
براساس اين تحقيق بهبود تغذيه مادر پيش از آن كه باردار شود مي تواند اثرات سودمندي بر سلامت كودك او اعمال كند.
به گفته دكتر كيت گادفري ، طي دوران بارداري ، رشد كودك كاملا به تغذيه از مادر وابسته است.
اين اولين تحقيقي است كه مشخص مي سازد لاغري و رژيم غذايي مادر ، جريان خون كودك او را تغيير مي دهد.
شواهد نشان مي دهد كودك پيش از تولد با ذخيره مواد غذايي كه از مادر كسب مي كند سازگار مي شود و ميزان جريان خون به كبد را تغيير مي دهد.
اين سازگاري به كودك كمك مي كند به رشد خود در رحم ادامه دهد حتي اگر بدن مادر قادر به تامين مواد غذايي مورد نياز كودك نباشد.
به هر حال اين سازگاري ها پيامدهاي طولاني مدتي در نحوه برخورد با چربي و ديگر مواد غذايي در آينده خواهد داشت.
به گفته دكتر هاگن از دانشگاه اسلو براي تاييد اين يافته ها و تعيين اين كه آيا تغييرات در جريان خون كودك پيش از تولد عواقب طولاني مدت دارد ، مطالعات بيشتري مورد نياز است.
مفهوم ذخيره كبدي مي تواند منجر به معيارهاي تشخيصي جديدي براي تحقيق چگونگي تاثير لاغري و رژيم نامتعادل مادر در افزايش احتمال بيماري قلبي و ديابت در فرزندان شود